Proiectul „Our future is in our hands ” 2024-1-TR01-KA210-SCH-000252913
Proiectul eTwinning, „Viitorul nostru este în mâinile noastre”, parte integranta a proiectului “ Our future is in our hands”, numar de referinta: 2024-1-TR01-KA210-SCH-000252913, a fost implementat în anul școlar 2024-2025 cu un succes remarcabil, demonstrând un efort internațional colaborativ pentru promovarea conștientizării mediului și cultivarea abordărilor orientate spre soluții în rândul elevilor. Această inițiativă a reunit școli partenere din România, Bulgaria, Grecia și Turcia, unindu-le sub un obiectiv comun de abordare a problemelor globale urgente, precum schimbările climatice, încălzirea globală și criza mediului.
Obiectivele proiectului și principiile fundamentale
Conceptul proiectului a fost gandit cu mai multe obiective interconectate, care vizează dezvoltarea holistică a elevilor:
Îmbunătățirea cunoștințelor despre mediu: Un obiectiv principal a fost acela de a spori înțelegerea și conștientizarea elevilor cu privire la încălzirea globală și schimbările climatice, subliniind efectele profunde ale acestora asupra ecosistemului și biodiversității.
Gestionarea responsabilă a resurselor: Curriculumul a integrat concepte cruciale, precum utilizarea conștientă a resurselor naturale și aplicarea practică a indicatorilor precum amprenta ecologică, amprenta de carbon și amprenta de apă, încurajând o mentalitate mai durabilă.
Dezvoltarea competențelor: Dincolo de educația ecologică, proiectul s-a angajat să perfecționeze competențele esențiale pentru secolul XXI, inclusiv competențele digitale, gândirea critică și competențele de colaborare, vitale pentru a face față provocărilor globale complexe.
Înțelegerea interculturală: Un principiu fundamental important a fost cultivarea valorilor europene și a toleranței culturale, realizată prin interacțiunea susținută între elevi din medii naționale diverse.
Integrarea tehnologică în educație: Proiectul a promovat în mod activ învățarea prin utilizarea eficientă a instrumentelor digitale în educație, îmbunătățind astfel abordările pedagogice și implicarea elevilor.
Activități captivante și implementare colaborativă
Pe toată durata sa, proiectul a cuprins o serie de activități diverse, realizate prin colaborarea continuă între școlile partenere:
Conștientizare inițială (martie): Elevii au început proiectul vizionând videoclipuri educaționale despre „Încălzirea globală și schimbările climatice”, care au oferit informații fundamentale despre criza climatică.
Sarcini creative și analitice: Participanții s-au angajat în mind mapping pe tema „Criza ecologică”, au elaborat postere și sloganuri persuasive și au conceptualizat produse pentru campanii de sensibilizare. Pentru evaluarea cunoștințelor generale au fost utilizate instrumente de evaluare digitală, precum Quizizz.
Aplicare practică și discuții (aprilie): O activitate cheie a implicat calcularea de către elevi a amprentei lor ecologice, a amprentei de carbon și a amprentei de apă, urmată de discuții structurate într-un forum online pentru a analiza concluziile lor.
Promovarea biodiversității: Fiecare țară participantă a contribuit prin prezentarea speciilor endemice de plante și animale, promovând aprecierea biodiversității locale și globale.
Evenimente comemorative: Date importante, inclusiv 22 aprilie, Ziua Pământului, și 9 mai, Ziua eTwinning, au fost sărbătorite cu diverse evenimente, consolidând temele centrale ale proiectului.
Colaborare artistică: O inițiativă colaborativă notabilă a fost proiectul muzical comun, în cadrul căruia elevii s-au înregistrat cântând „We’ve Got the Whole World in Our Hands”, culminând cu un videoclip combinat care a armonizat vocile din fiecare țară.
Expresie literară: A fost scrisă în mod colectiv o poezie acrostică, în concordanță cu titlul inspirat al proiectului.
Consolidarea cunoștințelor: Culminarea experiențelor și rezultatelor învățării a fost documentată meticulos într-o carte electronică scrisă în colaborare, intitulată „Ghid de alfabetizare în domeniul mediului și schimbărilor climatice”, care servește ca resursă cuprinzătoare.
Rezultate demonstrabile și strategii de diseminare
Eficacitatea proiectului a fost validată prin sondaje și evaluări cuprinzătoare, care au relevat progrese substanțiale în alfabetizarea ecologică a elevilor. Participanții nu numai că au dezvoltat o sensibilitate sporită față de problemele de mediu, dar și-au aprofundat înțelegerea identității europene și a respectului cultural prin comunicarea semnificativă cu colegii internaționali.
Dincolo de cunoștințele de mediu, elevii au demonstrat îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește gândirea critică, competențele digitale, munca în echipă și interacțiunea interculturală. Angajamentul proiectului față de transparență și conduită etică a fost evident în aplicarea meticuloasă a normelor de siguranță electronică și etică pe tot parcursul implementării sale, alături de obținerea permisiunii părinților. Toate rezultatele și activitățile proiectului au fost diseminate pe scară largă pe platforma eTwinning și pe conturile de social media, asigurând o accesibilitate și un impact larg.
Linkuri către mass-media și publicații:
Video cu afișele create: https://www.youtube.com/watch?v=CepM21raIDo
Carte electronică: Ghid de alfabetizare în domeniul mediului și schimbărilor climatice: